En dan zit het er weer bijna op! - Reisverslag uit Vasilikós, Griekenland van Mariēlla Bastiaans - WaarBenJij.nu En dan zit het er weer bijna op! - Reisverslag uit Vasilikós, Griekenland van Mariēlla Bastiaans - WaarBenJij.nu

En dan zit het er weer bijna op!

Door: MB

Blijf op de hoogte en volg Mariēlla

07 Augustus 2015 | Griekenland, Vasilikós

Op dag 2 nemen we de westelijke route, Keri Beach, Agalas om vervolgens een drankje te doen in Porta Roxa. Van daaruit naar Limionas en via Agios Léon en Pontakrator weer naar Agios Sostis terug te keren voor een heerlijk koud wijntje op ons ruime balkon.

's Avonds, na het diner in Agios Sostis aan het strand, komen onze vakantievrienden uit Roosendaal en Rijen bij ons zitten en begint de avond pas goed op gang te komen. Van wijn en bier gaat iedereen over op de ouzo met ijs. En uiteindelijk worden we van het terras geveegd. Onze gastheren willen naar bed want om 7 uur moeten zij weer ontbijt gaan maken en serveren. Op het balkon van onze studio is het enigszins koeler geworden. De temperatuur is naar 25 graden gezakt dus we drinken er nog eentje! Al fluisterend nemen we de plannen voor de volgende dag door. En dan krijgen we ruzie met onze buurman. Want terwijl niemand last van ons heeft (we checken het de ochtend erna) vindt dit zichzelf aanbiddende heerschap het normaal om scheldend en tierend te verzoeken of wij acuut stil willen zijn. Ik ben perplex en schiet daarna in een lachstuip. En dan doen we iets wat totaal verboden is. We gaan het zwembad in! En dat mag niet meer na 19.30 uur.... Dan kan het hart van Christos namelijk echt niet verdragen! Als 2 giebelende pubers trekken we baantjes en koelen we af.

De volgende dag nemen we de route naar het zuidelijkste puntje van Zakynthos. Maar eerst naar Zakynthos stad. We zijn een beetje duf van de ouzo's van de vorige dag en na wat winkelen vinden we een lounge terras waar we weer mens moeten gaan worden. Na een wandeling langs de haven van Zakynthos met al zijn grote yachten gaan we weer op weg met onze C1. Via Kipi, Argassi en Xirokatelo dalen we af naar Vasilikos. Wat een prachtige route! Onderweg lunchen we bij een taverna met een prachtig uitzicht. In de verte zien we Peloponnesos liggen. Het is genieten in het kwadraat en tot de tiende macht! Na een adembenemende route door de mooie natuur met zijn vele struikgewassen, bomen en bloemen en een gigantisch uitzicht op de azuurblauwe zee komen we weer terug bij ons stekje voor deze week.

Op donderdagavond wordt bij voldoende aanmeldingen in ons complex 'de Griekse avond' georganiseerd met BBQ en dans. Omdat we een aantal leuke mensen hier hebben ontmoet besluiten we met z'n allen hierbij aanwezig te zijn. Normaliter absoluut niet mijn ding maar met goed gezelschap met slap geouwehoer en lekkere wijntjes maakt het voor mij niet uit waar ik zit. Christos is weer in de stress geschoten.... Met een zorgelijke blik loopt hij rond en alles wat niet in zijn structuur past brengt hem uit evenwicht. Best wel sneu eigenlijk. Want ik ben op de vakantie juist totaal niet van de structuur en dat zorgt ervoor dat ik deze week een toch redelijk vaak geïrriteerde Christos tegenover mij heb. Ik mag de stoel niet zomaar naar achteren schuiven, ik mag niet om WiFi vragen, ik mag geen moeilijke vragen stellen en ik mag met mijn glas zeer zeker niet op de rand van het zwembad zitten. Want stel je eens voor dat er wat wijn in het zwemwater valt? Dat is een ramp! En dat legt hij mij dan ook haarfijn uit, alsof ik een ongehoorzame kleuter ben. Wanneer ik begin met een wijntje ipv een biertje dan snapt hij het even helemaal niet meer. En Landros blijft maar ouzo's drinken en naar me knipogen. Vanavond moet ik met hem dansen.... Maar dat weet ik zo net nog niet!

De BBQ is lekker en daarna zijn de Griekse dansers aan de beurt. We wachten op een jonge Griekse god. Als we dan toch naar deze traditie moeten gaan kijken dan is het toch wel heerlijk dat dit een lust voor het oog zal moeten zijn! Helaas.... Voor de mannen is er een prachtige Griekse dame maar wij vrouwen moeten het met wat minder doen. Men brengt echter wel de sfeer erin en iedereen is later op de avond ingewikkelde pasjes en bewegingen aan het maken wat 'Griekse dans' schijnt te heten. En bij 35 graden zweten we ons een ongeluk.
"Christos! Two beers please?" Maar Christos heeft nog niet meegemaakt dat ik op zijn terras 's avonds bier drink dus is hij alweer met wijn en ijs in de weer. En wanneer ik bij deze hitte toch echt een biertje voor de dorst apprecieer schiet hij vervolgens weer in de stress zodat Landros uiteindelijk ons pilsje komt brengen. We hebben met z'n allen de grootste lol. En plezier is iets wat je vakantie onvergetelijk maakt.

Nog 1 dagje. Een lui dagje bij het zwembad en als afsluiting een heerlijk diner bij Aperitto in Agios Sostis. Een relaxed lounge restaurant pal aan zee. Nog 1 dagje voordat we weer naar huis gaan. Daar waar het ook goed toeven is.....
Maar nu nog even niet. Nu nog even wijn met ijs en heerlijke Griekse gerechten. Het was heerlijk op Zakynthos. En uit de grond van mijn hart zeg ik -terwijl ik een slokje van mijn koude wijn neem- 'Yammas'!!

• 07 Augustus 2015 - 19:34

Ron Koot:

Wereldse story weer geschreven waar geen woord van gelogen is. Kom maar eens langs in NL want in studio Helena wordt het hem niet. Of misschien voor je continental breakfast? Grtz en xxx van die ene " vakantievriend " zoals verwoord.