Delhi - Reisverslag uit New Delhi, India van Mariēlla Bastiaans - WaarBenJij.nu Delhi - Reisverslag uit New Delhi, India van Mariēlla Bastiaans - WaarBenJij.nu

Delhi

Door: MB

Blijf op de hoogte en volg Mariēlla

07 Oktober 2014 | India, New Delhi

Delhi dag 1 - Famous for one day.......

De vlucht van Frankfurt naar Delhi verloopt voorspoedig. Met een paar hazenslaapjes van een kwartiertje ben ik 's ochtends redelijk fit wanneer we om plaatselijke tijd 8:10 uur landen. Een paar uur daarvoor heb ik een van de mooiste zonsopgangen ooit gezien! Nog niet vliegend boven India en mijn eerste Zen moment al te pakken!

Uit het vliegtuig gekomen slaat de beklemmende hitte toe. En die hitte zal de verdere dag steeds erger worden en oplopen tot ruim 38 graden. Met een aantal reisgenoten proberen we bij diverse automaten roepies te pinnen. Helaas wil geen enkele pinautomaat meewerken. Dat is zuur voor een aantal mensen. Gelukkig heb ik voldoende euro's bij die in het hotel gewisseld kunnen worden. Tijdens de busreis naar het hotel kijk ik mijn ogen uit. Wat een drukte! Riksja's, tuktuk's, bussen, fietsen, auto's in vele verschijningsvormen halen elkaar rechts en links in, luid toeterend.... Elkaar net niet van de wegduwend. Het is wel heel bijzonder dat er geen ongelukken gebeuren. We rijden langs prachtige gebouwen en langs krottenwijken. Langs prachtige tuinen en vuilnishopen. We zien zwervers en bedelaars.....

Bij het hotel aangekomen is het een drukte van belang. In tientallen kraampjes worden de meest uiteenlopende etenswaren en kledingstukken te koop aangeboden. Ook hier moet je al lopende opletten niet door een riksja overreden te worden. Ik geniet! Van de geuren, kleuren en de herrie. Het is een aanslag op al je zintuigen maar meteen ook heel bijzonder. Het hotel is pover. Maar ja, wat verwacht je in Delhi? Het bed is te doen en de douche heeft warm water. Daar doen we het voor :) Tijd om te slapen hebben we niet. We krijgen de kans om na het ontbijt (ik weet dus echt niet wat ik gegeten heb..... Maar het prutje was erg pittig) met een bus om een aantal bezienswaardigheden te gaan ontdekken. Het is vreselijk druk in de stad, het blijkt een nationale feestdag te zijn i.v.m. het offerfeest. Zowel mannen als vrouwen zijn feestelijk gekleed en het ziet er gigantisch kleurrijk uit.

Als eerste komen we bij de Quth-Minar. Een complex van de meest indrukwekkende vroeg islamitische bouwkunsten. Een ongeveer 89 meter hoge minaret die vanuit de lucht de vorm heeft van een Lotus. Tevens zijn er diverse beeldhouwwerken te zijn, o.a. een muur met beeltenissen van de Kama Sutra. Terwijl ik hier rondloop ontstaan er merkwaardige taferelen. Onze groep wordt aangestaard en drommen met Indiërs vormen zich om ons heen. Men maakt foto's en vraagt soms heel bescheiden en vriendelijk of ik met hen op de foto wil. Onze gids vertelt dat i.v.m. deze feestdag er heel veel mensen uit kleine dorpen de bezienswaardigheden van Delhi komen bezien. Zij hebben nog nooit een westerling gezien. Laat staan een westerling met lang blond haar. Dat zien ze enkel in de film! Voor één dag waan ik me dus een Hollywoodster :)

Daarna gaan we verder naar Humayun's Tomb en de Bahai Tempel. Prachtig! Ik maak verschillende foto's maar opeens word ik getroffen, mede door de alles verzengende hitte, door een gigantische vermoeidheid. Voor mij is het nu wel genoeg! Ik kan even geen prikkels meer opnemen en ga in het park liggen, in de schaduw van een palmboom. Ach ja, ik ben ook nog maar 30 uur wakker waarin ik een paar minuten heb geslapen :) We rijden nog wat rond met de bus en gaan terug naar het hotel.

Na een lange lauwe douche besluit het hele gezelschap de tip van onze reisleidster op te volgen om naar een authentiek Indiaas restaurant te gaan waar Indiaase live muziek wordt gespeeld. Wat ik bestel dat weet ik niet, het is kip, pittig en klinkt exotisch en ik krijg er basmati en garlic naan bij. Het smaakt verrukkelijk! Iedereen heeft lol en de large flessen Kingfisher gaan er vlot doorheen bij het kruidige eten. Tegen 22 uur lopen we door donkere straatjes terug naar het hotel waar iedereen direct gaat slapen.

Delhi dag 2 - "Met geen pen te beschrijven"

De wekker gaat om 5.30 uur. Vandaag gaan we met een groep van 8 een fietstocht door Old Delhi maken. Eerst fietsen..... dan ontbijten. En achteraf snap ik dat! Want wat ik heb meegemaakt is met geen pen te beschrijven. Dit moet je zelf meemaken! We fietsen achter elkaar door donkere smalle steegjes. Waar geiten en koeien langs mensen liggen. Dehli telt 20 miljoen inwoners en 15% is dakloos. Een groot gedeelte van deze daklozen zijn te vinden in de oude binnenstad. Het is een bizarre tocht. Alsof ik in de middeleeuwen ben belandt. Mensen doen hun behoeftes op straat, langs de beesten en bij het ongedierte. Terwijl ik fiets kunnen mijn zintuigen het niet meer bijhouden. Soms ga ik over mijn nek van alle stank terwijl bij de specerijenmarkt de geuren intens kruidig zijn! Prachtige mensen maken plaats voor pure armoede. Mensen die bijna op elkaar gestapeld slapend in de steegjes liggen. Tussen uitwerpselen en karkassen. We fietsen door steegjes van amper een meter breed. Dan weer door de marktkramen afgewisseld met de doorgaande weg waarop je gek wordt van het getoeter van de tuktuk's, scooters en auto's of het gebel van de riksja's. Oh ja.....het verkeer rijdt hier links.... We maken een tussenstop om chai te drinken waarna we verder fietsen door een prachtige Britse wijk. Het contrast kan niet groter zijn. We eindigen weer in de oude binnenstad voor een laat ontbijt. Nihari, oftewel curry met geitenvlees. Met naan. Het smaakt hemels!

Na de fietstocht gaan we met tuktuk's naar de Sikh Tempel. De schoenen moeten uit en het hoofd moet bedekt worden. In de prachtige tempel zit ik op de grond en neurie met gesloten ogen mee met de gezangen. Alweer een Zen moment ;)
De sikh's hebben naast de tempel een gaarkeuken gebouwd voor de allerarmsten. Dagelijks worden er duizenden maaltijden gemaakt. Iedereen kan er gratis komen eten. De sikh's vertellen trots over hun werk voor de onderkant van de samenleving hier. Wanneer ik me omdraai en de trap af wil gaan zie ik honderden Indiërs staan. Ze staren me aan en bekijken me indringend van top tot teen. O, ja..... Ik ben lang en blond, dus een bezienswaardigheid. Ik praat met mensen en mag foto's maken! Trots poseren ze. "Waar maak ik me druk om?" denk ik. Vandaag heb ik pure armoede gezien. Sommige mensen hebben enkel de vodden die ze aanhebben. En toch zien de meesten er gelukkig uit. Het plaatst alles in een heel ander perspectief.....

En dat perspectief blijft die dag hetzelfde. Nadat we de drukke straten in de binnenstad zijn doorgewandeld vinden we het met een paar mensen wel welletjes. We snakken naar een lange douche. Mijn zwarte shirt vertoont witte vlekken van zweet en zout. Ik heb inmiddels al 2 liter water en 1 liter cola gedronken om mijn vocht aan te vullen. Overigens wel handig om zoveel te zweten. Dan hoef ik die ontzettend gore wc's niet te gebruiken!

Wij pakken met 2-en een riksja. Maar daar krijgen we snel spijt van. Het voelt als mishandeling! Die arme Indiër die zich helemaal kapot fietst in deze moordende hitte...... Na een 20 minuten laten we hem onder luid protest stoppen. We bieden hem water aan maar dat wil hij niet. We betalen het dubbele en bedanken de goeie man vriendelijk. Na een half uur lopen vinden we uiteindelijk een taxi die ons naar het hotel wil brengen.

Het wordt douchen, even rusten, rugzak inpakken omdat we morgen naar Jaipur vertrekken en daarna gaan we weer een authentiek restaurant opzoeken. Morgen gaat de wekker om 6.00 uur :)

  • 07 Oktober 2014 - 20:51

    Jo De Groot:

    indrukwekkend verslag. alsof ik er zelf bij ben. ben benieuwd naar het volgende hoofdstuk.

  • 07 Oktober 2014 - 21:20

    Ria:

    Leuk dat je de moeite neemt alles vast te leggen en dit wilt delen met ons. Veel plezier!

  • 07 Oktober 2014 - 21:47

    Saskia:

    Ik waan me even in een andere wereld.........

  • 07 Oktober 2014 - 22:28

    Robine:

    Wow zeg. Dit is een fantastisch begin van een indrukwekkende reis. Geniet ervan

  • 07 Oktober 2014 - 23:25

    Henk:

    Dag Marielle,
    Je bent een geboren schrijfster. Een heel mooi verslag. Je maakt elke minuut wat mee en dat geeft verwondering, enthousiasme, emotie. Ik leerde heel vlug te relativeren als je ziet hoe mensen daar leven en ook nog gelukkig zijn. Geniet van elk moment en laat je verwonderen.

  • 08 Oktober 2014 - 00:02

    Yvonne:

    leuk om zo mee te mogen lezen Mar!!
    Veel plezier nog met de rest van je reis!!!
    X

  • 08 Oktober 2014 - 00:10

    Irene :

    Geweldig omschreven, je ziet de beelden voor je Mariella. Zo leuk dat je deze indrukwekkende reis met ons wilt delen. Geniet ervan!X

  • 08 Oktober 2014 - 08:40

    Cindy:

    Wow, wat heb jij in een korte tijd al veel beleefd. Leuk om dat mee te mogen lezen! Ben benieuwd van alles wat er nog komen gaat, geniet ervan!

  • 08 Oktober 2014 - 11:10

    Dory En Will :

    Ohh Maireilla, wat een mooie verhalen kun je schrijven, wij zien het gewoon voor ons. Maar wat een tegenstellingen zeg. Wij genieten met jou mee. Een hele mooie reis verder en wij lezen met plezier jouw verhalen. Dankjewel en lieve groet van ons 2tjes.

  • 09 Oktober 2014 - 12:34

    Wilma Pas:

    Ohhhh Mariëlla, wat indrukwekkend allemaal.......! Geniet ervan!

  • 10 Oktober 2014 - 10:05

    Margo:

    Ik kijk over je schouder met je mee en geniet ook.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariēlla

Actief sinds 18 Aug. 2014
Verslag gelezen: 1264
Totaal aantal bezoekers 17086

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2015 - 08 Augustus 2015

Zakynthos

05 Oktober 2014 - 26 Oktober 2014

Rondreis Noord-India en Nepal

Landen bezocht: