Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Mariēlla Bastiaans - WaarBenJij.nu Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Mariēlla Bastiaans - WaarBenJij.nu

Pokhara

Door: MB

Blijf op de hoogte en volg Mariēlla

22 Oktober 2014 | Nepal, Pokhara

Pokhara - Idyllisch

De reis naar Pokhara verloopt voorspoedig, ondanks de niet altijd even goed begaanbare wegen (en nu maak ik een understatement....). Het uitzicht is prachtig! We rijden door de heuvels welke bergen worden. Het is groen, er groeien prachtige bloemen en het is een oase van rust. Zo anders dan in India! Ons hotel ligt vlakbij het Phewa meer. We lopen over de 'boulevard' en zien een bamboe loungebar waar het heerlijk relaxen is. Samen met Linda ga ik aan de wijn. Het is mijn eerste wijntje sinds tweeënhalve week en het smaakt verrukkelijk! Of het aan de wijn ligt of niet, 's avonds zijn mijn varkenspootjes verdwenen die ik sinds 2 weken aan het kweken was vanwege de hitte.....
De bamboo loungebar is een geweldige plek! Ze draaien relaxte muziek en er komt een bont pluimage aan gasten. Hippies, rondtrekkende backpackers, toeristen in alle kleuren, verschijningen en nationaliteiten. We blijven zeker 2 uur hangen en ik word met de minuut meer 'zen' :)

Wat heerlijk is het om even geen vol programma te hebben! Om rustig een boek te kunnen lezen, te genieten van de natuur, de Himalaya achter het meer, de bloemen, vogels en vlinders. En vooral de mensen....
Vlakbij Pokhara is een Tibetaans vluchtelingenkamp. Je ziet vooral Tibetaanse vrouwen langs het meer veel sieraden te koop aanbieden. Prachtige gebedskralen, kettingen en oorbellen.

's Avonds verkennen we het stadje en eten we heerlijk bij de 'Moondance'. Een restaurant naast ons hotel waar het zo druk is dat je van te voren moet reserveren. Het is er een gezellige drukte! Voor het eerst sinds mij vakantie koop ik sigaretten die lekker roken. Geen slim fits die nergens naar smaken, sigaretten waar beestjes in zitten of Surya's die zoet, zout en naar kruidnagel smaken. Het wordt echt tijd om na mijn vakantie maar weer eens te gaan stoppen. En dan voor altijd.....

De volgende ochtend hebben we de gelegenheid om een berg op te wandelen om naar de World Peace Pagoda te gaan. Een boeddhistische tempel waaruit je een prachtig uitzicht hebt op Pokhara, het Phewa meer en de Himalaya. Een van mijn reisgenoten heeft gehoord dat het een zware klim is en vraagt of ik met haar in de taxi ga. Mijn knieën hebben het deze vakantie nog prima gedaan maar ik neem haar aanbod met beide handen aan. Later blijkt dit een goede keuze geweest te zijn. Op 24 augustus is hier namelijk een landverschuiving geweest waardoor huizen, bruggen en restaurantjes zijn weggeslagen. Het blijkt op sommige delen behoorlijk lastig begaanbaar te zijn. Een reisgenoot is vast komen te zitten in het prikkeldraad nadat ze een verkeerd pad nam, een ander is gevallen en weer een ander had het erg zwaar en wilde na de helft weer terug omdat het glad en slecht begaanbaar was. Op de terugweg hebben we zelfs 2 taxi's nodig omdat het dus best gevaarlijk is om hier te lopen wanneer je geen goede wandelschoenen hebt. Mijn Converse gympen zijn veel te glad. Dank voor de taxi die ons een kwartier voor de laatste klim kan afzetten en ophalen!

Het is jammer dat het bewolkt is. Door de wolken zien we de toppen van de Himalaya maar al snel trekt het dicht. Maar het panorama is geweldig! Ik ben benieuwd hoe de foto's straks wanneer ik weer thuis ben er uit zullen zien. Het kleine schermpje van mijn Sony laat minder 'Himalaya' zien dat mijn ogen!

De middag is weer net zo relaxed als de dag ervoor. Ik neem een boek mee naar de bamboo lounge, neem een biertje, plaats me op een loungebank en ga lekker lezen. Heerlijk, even helemaal niks! Ik besluit om de volgende ochtend niet mee te gaan naar de zonsopgang. Men vertrekt om 5 uur en is om 7.15 uur weer terug omdat we 8 uur richting Kathmandu gaan. Laat mij maar eens even niks doen en lekker rustig tot 6.30 uur uitslapen zodat ik alle tijd heb voor een douche en het inpakken van mijn rugzak.

De laatste avond in Pokhara breng ik met Yoka en Linda door in een reggae bar. Je waant je met de muziek en de naastgelegen loungeruimte met waterpijpen bijna in de Caribbean in plaats van in Nepal. Het is happy hour en voor het eerst deze vakantie gaan we aan de cocktails.... Die vervolgens ons na de drukke weken die we gehad hebben zo moe maken dat we al voor 22 uur in bed liggen!

Pokhara was geweldig! Heerlijk rustig na de chaos en vele indrukken in India. Onze laatste bestemming wacht op ons....Kathmandu!

  • 22 Oktober 2014 - 21:03

    Cindy:

    Ik geloof meteen dat het na de vele indrukken die je hebt opgedaan, heerlijk is om te genieten van een beetje rust. En dat is toch ook waar vakantie voor bedoeld is. Geniet ervan en van al het moois dat inmiddels misschien toch een beetje "gewoon" is geworden. Als je straks weer terug bent in Nederland zul je met weemoed terug denken aan het prachtige uitzicht!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariēlla

Actief sinds 18 Aug. 2014
Verslag gelezen: 622
Totaal aantal bezoekers 17081

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2015 - 08 Augustus 2015

Zakynthos

05 Oktober 2014 - 26 Oktober 2014

Rondreis Noord-India en Nepal

Landen bezocht: