Back in Holland & Tips - Reisverslag uit Cuijk, Nederland van Mariēlla Bastiaans - WaarBenJij.nu Back in Holland & Tips - Reisverslag uit Cuijk, Nederland van Mariēlla Bastiaans - WaarBenJij.nu

Back in Holland & Tips

Door: MB

Blijf op de hoogte en volg Mariēlla

29 Oktober 2014 | Nederland, Cuijk

En daar zit je dan op een donkere miezerige woensdag in een huiskamer vol souvenirs uit India en Nepal. De vakantiewas ligt al lang weer schoon en gestreken in de kast. Je zit op de bank naar je vakantiekiekjes te kijken. De kaarsjes branden en je hebt zo'n onbestemd gevoel....

Is het gewoon dat je niet lekker in je vel zit omdat je direct na je vakantie een oorontsteking hebt gekregen en je holtes dicht zitten?
Is het omdat je nog steeds niet in een goed ritme zit en 's morgens veel te vroeg en niet uitgerust wakker wordt?
Is het omdat je vanmiddag je werkmail hebt geopend en zuchtend tot besef kwam dat je die in een paar dagen niet wegwerkt?
Is het de cultuurshock en het besef dat je zelf weer deel moet gaan nemen aan onze jachtige en drukke wereld?

Men noemt het after-reis-dip. En vandaag zit ik er midden in. Met een oude maar heerlijke trui, een joggingbroek en felle Nepalese sloffen hang ik op de bank en ik kom er enkel af wanneer dat hoognodig is. En dat is vandaag niet zo vaak....

Morgen is er weer een nieuwe dag. Misschien is het wel goed dat mijn vakantie dan ècht voorbij is. Om weer te starten met mijn werk zodat het allemaal weer 'gewoon' en 'normaal' wordt.
En wanneer het dan weer allemaal 'gewoon' is dan ga ik gewoon weer dromen over welke reis ik volgend jaar of het jaar daarna wil gaan maken.

Want één ding is zeker.... Ik heb een zekere mate van het reisvirus te pakken gekregen!
Vanaf nu ga ik mooie momenten sparen!

En voor degenen die ooit nog eens afreizen naar 'Incredible India', en dat is zeker een absolute aanrader, geef ik nog wat tips.

Absoluut meenemen:
-Oude maar goede katoenen kleding. Je kunt ze gewoon achterlaten en je maakt er veel mensen blij mee!
-Neem kleding mee die ook je schouders en knieën bedekken.
-Laagjes werkt goed!
-Wanneer je toch hemdjes wil dragen (zoals ik) neem dan een sjaal mee om je schouders te bedekken.
-Zijden en kasjmieren sjaals zijn spotgoedkoop! Dus sla je slag!
-Katoenen luchtige broeken/ souavebroeken zijn ook spotgoedkoop! Voor een paar euro heb je een nieuwe en luchtige outfit.
-Wanneer je last krijgt van een Delhi-Belly wat na een paar dagen niet beter wordt, voor 1 euro heb je een antibioticakuur die je gewoon op straat kunt kopen. Je knapt zienderogen op!
-Neem uit de hotels de zeepjes en flesjes shampoo mee om op straat uit te delen. Je kunt je de armoede niet voorstellen en men is er dankbaar voor.
-Onderweg kun je vaak geen gebruik maken van toiletten. Omdat ze er niet zijn of omdat je zo vaak moet wanneer je een infectie te pakken hebt dat de bus niet altijd kan stoppen. Neem dus Tena Lady's mee. Klinkt vreemd, maar een aantal medereizigers voor mij hadden er bijna 'een moord voor willen doen' :)
-Geef niets aan bedelaars en bedelende kinderen. Vaak zit er een criminele organisatie achter. Eten en water kun je natuurlijk wel geven. Het is gigantisch moeilijk, maar geef je één bedelaar iets, dan heb je direct tientallen andere bedelaars die ook iets willen.
-Het eten is spotgoedkoop. En lekker! Geniet van alle curry's, thali's en andere lokale gerechten. Eet daar waar het druk is en waar groenten gekookt worden in mineraalwater (staat meestal op de kaart).
-Bereid je mentaal goed voor op deze reis. Kijk naar documentaires en lees reisverslagen. Op India kun je jezelf nooit goed genoeg voorbereiden. Je zult soms lamgeslagen zijn van alles wat je ziet.
-Praat met mensen! En vraag altijd of je ze mag fotograferen. Sommigen zijn er niet van gediend en anderen vragen geld voor een foto.
-En wanneer je blond bent.... Bereid je dan voor op hordes starende mensen die je filmen en die met je op de foto willen. Het is bizar wat je mee gaat maken.....
-Maak in Delhi de fietstocht door Old Delhi. Je zult dingen zien die je als normale toerist nooit te zien zult krijgen.
-Geniet! Geniet van de cultuur, de kleuren, de mensen, het straatbeeld en alle bizarre en wonderlijke dingen die op je pad gaan komen!

Namasté!

• 29 Oktober 2014 - 17:38

Jose:

Herkenbaar allemaal Mariëlla. Zo ook hier.
    Fijn dat je een paar dagen extra had om al je indrukken 'n beetje te verwerken.
    Succes morgen met je eerste werkdag.
    Ik mag morgen ook weer aan de slag.
    Mooi dat we deze belevenis samen mochten delen.
    Liefs, José XXX

• 29 Oktober 2014 - 18:50

Mariēlla Bastiaans :

Het was zeker mooi dat we samen deze belevenis mochten delen José!
    Jij morgen ook heel veel succes met je eerste werkdag en ik ben super benieuwd naar al je prachtige foto's!
    Liefs,
    Mariēlla X