Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Mariēlla Bastiaans - WaarBenJij.nu Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Mariēlla Bastiaans - WaarBenJij.nu

Jaipur

Door: MB

Blijf op de hoogte en volg Mariēlla

09 Oktober 2014 | India, Jaipur

Jaipur dag 1 - Verbazing en verbijstering

's Morgens omstreeks 7.30 uur laten we Delhi achter ons om richting Jaipur te gaan. Jaipur heeft bijna 3 miljoen inwoners en is de hoofdstad van de deelstaat Rajasthan. Bij het weggaan komen we een paar kinderen en hun moeder tegen die ons nalopen om met grote smekende ogen te bedelen. Ik kan hier echt niet tegen...... We zijn gewaarschuwd om niets te geven. Want vaak zitten grote criminele organisaties achter deze zielige bedelaars. En kinderen worden door het bedelen niet gestimuleerd om naar school te gaan. Al heb ik diverse goede doelen in mijn gedachten, ik vind het erg moeilijk.......

Wanneer we Delhi achter ons gelaten hebben verandert de omgeving. Het wordt heuvelachtiger met andere vegetatie. Tevens zien we grote groepen koeien langs en over de grote weg lopen. Dan weer een kameel en geiten om vervolgens een aap weg te zien schieten.... We passeren kleine dorpjes waar de tijd heeft stil gestaan. Ook hier weer die immense armoede. Bij de eerste tussenstop willen we even naar het toilet. Toilet? Het is een cementen vloer waar een gat in gehakt is. Een Frans hurktoilet is er heilig bij..... Leve de hygiënische doekjes en de desinfecterende handgel!

Na een volgende tussenstop waar we samosa's eten en een pilsje drinken komen we aan in de roze stad Jaipur waar we het paleis van de maharadja gaan bezichtigen. Het is prachtig! Maar na een uurtje hebben we het gehad en willen we maar één ding: koude drankjes op een terras. Wanneer we bij een straatkar met softdrinks komen vraag ik of er plekjes in de schaduw zijn. Het probleem wordt eenvoudig opgelost door de stoelen aan de overkant van de weg te zetten! Politieagenten komen erbij en we mogen niet te dicht aan de rand van de weg zitten. Al snel vormen we een bijzondere attractie omdat alle straatverkopers zich rondom ons verzamelen om ons de meest vreemde waren aan te prijzen. Meuk! Het is bijna bizar te noemen.

Even later vertrekken we naar ons hotel. Wat een verrassing, we logeren in een heus paleis! We kijken onze ogen uit bij alle ruimtes. Prachtige muurschilderingen en bewerkte plafonds. Een mooie tuin voor het paleis en achter een zwembad wat ik waarschijnlijk te weinig zal zien door het drukke programma van deze twee dagen.

In de avond krijgen we de mogelijkheid om naar een ayurvedisch centrum te gaan voor een massage. Ik kies voor een volledige massage met aromatische ayurvedische oliën en ik word zo 'zen' dat ik bijna in slaap val. In de tuktuk rijden we terug naar ons hotel om de avondmaaltijd te nuttigen.

Jaipur dag 2 - Genieten en relaxen

Om 7.30 uur vertrekken we na het ontbijt richting het Amber Fort oftewel Ajmer fort. Het is een kasteel dat diende als verblijfplaats van de keizers in Ajmer, de hoofdstad van het Mogolrijk. Het werd gebouwd in 1592 door Raja Jai Singh I en aangebouwd door Sawai Jai Singh in rode zandsteen en marmer. Het is gelegen tegen een berghelling en we hebben 3 mogelijkheden: lopen, in een jeep of op een olifant. De olifanten hebben hier niet zo'n best leven dus we besluiten lopend omhoog te gaan, ds. Hebben we meteen onze ochtendgym gehad ;) Een gids vertelt ons over de geschiedenis van het fort......
In het fort is koffie te krijgen! En voor het eerst deze week geniet ik van een heerlijke kop koffie. Wat een genot. Een prachtige omgeving, leuke mensen, de zon op mijn gezicht en koffie! Het is jammer dat ik door de trage WiFi verbinding die telkens weg alt geen foto's kan uploaden, dat komt hopelijk later deze vakantie nog wel.

Op de terugweg rijden we langs het waterpaleis en daarna bezoeken we een edelsteen slijperij waar robijnen, smaragden, saffieren en tientallen andere edelstenen op ambachtelijke wijze geslepen en verwerkt worden. Deze zaak steunt de arme bevolking op het platte land door dorpen te 'adopteren'. Ook hebben we hier de mogelijkheid om je hand te laten lezen. Iedereen die mij een beetje kent snapt natuurlijk dat ik te nieuwsgierig ben om deze mogelijkheid aan me voorbij te laten gaan. Ik ben niet zweverig, zelfs de nuchterheid zelve, maar de man die mijn hand leest weet me binnen 10 minuten te vertellen dat ik 3 kinderen heb, hij vertelt over de ellende van de laatste jaren, over mijn werk en dat ik daar een promotie heb geweigerd, over mijn gevecht tussen ratio en gevoel. Out of nowhere zegt hij dat ik op mijn 49e of 50e de liefde van mijn leven ga ontmoeten en dat ik nog ongeveer 31 jaar te leven heb zonder al te grote gezondheidsproblemen. Nou...... Ik ben benieuwd, tot die tijd ga ik in elk geval intens genieten :)

Na deze bijzondere ervaring gaan we terug naar het hotel om een paar uurtjes aan het zwembad te relaxen. In de namiddag ga ik met een van mijn reisgenoten met de tuktuk naar de bazaar om te shoppen. Ali, de chauffeur laat ons een paar bijzondere plekjes zien en we bezoeken twee textielfabrieken waar ik wat leuke souvenirs koop. Later op de avond willen we in een lokaal restaurant (waar amper toeristen komen) gaan eten om daarna een Bollywood film te gaan zien in de bioscoop hier.

Jaipur dag 2 avond - Bizar!

Nadat we bij een geweldig restaurantje gegeten hebben lopen we naar de bioscoop. Daar aangekomen komen we in een pracht van een foyer vol met Indiërs. Kinderen, jongeren, mannen, vrouwen, zelfs sommigen met baby's. We zijn met 3-en en terwijl ik bewonderend om me heen kijk ontstaan er opeens hele vreemde taferelen. Een groep van zo'n 20 jongens komt naar me toe waarvan de stoerste vraagt of hij met me op de foto mag. En dan ontstaat er bijna chaos. Iedereen wil op de foto, er wordt gefilmd en ik weet totaal even niet wat me overkomt. Ik probeer vriendelijk te blijven maar er wordt geduwd, getrokken en gesmeekt of er alsjeblieft nog een keer geposeerd mag worden. Het lijkt alsof men hier nog nooit een grote blonde vrouw heeft gezien. Uiteindelijk vluchten we de filmzaal in om rust te krijgen. Helaas.....die is van korte duur. Iedereen wil naast, voor of achter ons zitten en wanneer de film begint blijven sommige mensen ons aanstaren in plaats van naar het giga grote scherm te kijken. We houden het een uur vol! Op zich is een Hollywoodfilm een ware belevenis. Fantasie en fictie van de bovenste rang, soms zelfs lachwekkend. En iedereen joelt mee, klapt mee en zingt mee..... Om 23 uur vinden we het welletjes en gaan we met de tuktuk van Ali naar huis. Onderweg worden we nog aangereden door een bus. Even flink schrikken, maar er is gelukkig enkel blikschade. Ik duik mijn bed in. De laatste nacht in 'ons' paleis. Morgenochtend om 7.30 uur zullen we vertrekken richting Karauli vertrekken.

  • 09 Oktober 2014 - 21:27

    Margitta:

    Goh Mariella, ik lees je reisverslagen met ingehouden adem! Geweldig zoals jij kunt schrijven maar dat heb ik je al eens vaker gezegd! Veel plezier! Tot het volgende verslag!! Groetjes!!!

  • 09 Oktober 2014 - 23:51

    Diana:

    Hoi Mariëlla, ik lees met veel plezier je reisverslagen: Mariëlla in Wonderland! Ik zie uit naar je volgende verslag....xx

  • 10 Oktober 2014 - 11:19

    Mir:

    Ha, wat een geweldige verhalen. Als ik het goed begrijp van de handlezer is de kans groot dat je met een Indiaer of zoiets naar huis komt!! Haha. Goed om te lezen dat je geniet, vol houden dat genieten.

  • 10 Oktober 2014 - 16:02

    Cindy:

    Wat leuk om te lezen! Heeft ook wel weer iets, dat iedereen je aanstaart en met je op de foto wil (al moet dat natuurlijk niet te lang duren!). En wat de handlezer zegt... spannend hoor! Ben benieuwd wat er nog allemaal komen gaat! Geniet ervan, groetjes van ons

  • 11 Oktober 2014 - 12:14

    Pen:

    Mooie reisverslagen! We hoeven niet alles te weten( een volledige ) massage!!!! Daar word je happy van !!!

  • 11 Oktober 2014 - 14:54

    Jel:

    Haha! Het was een gewone massage hoor! Niks spannends aan...... ;)

  • 11 Oktober 2014 - 16:55

    Mark:

    leuk om te lezen 'grote blonde vrouw'. Veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariēlla

Actief sinds 18 Aug. 2014
Verslag gelezen: 1048
Totaal aantal bezoekers 17110

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2015 - 08 Augustus 2015

Zakynthos

05 Oktober 2014 - 26 Oktober 2014

Rondreis Noord-India en Nepal

Landen bezocht: