Nepal! Lumbini en Chitwan - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Mariēlla Bastiaans - WaarBenJij.nu Nepal! Lumbini en Chitwan - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Mariēlla Bastiaans - WaarBenJij.nu

Nepal! Lumbini en Chitwan

Door: MB

Blijf op de hoogte en volg Mariēlla

20 Oktober 2014 | Nepal, Lumbini

Lumbini - Vredig

Om half 5 in de ochtend verlaten we Varanasi om richting Nepal te gaan. Later gaan is geen optie gezien de chaos van het verkeer in de stad. De weg is slecht, heel slecht. Zo slecht dat deze route zelfs gedeeltelijk ooit in een van de afleveringen van de Britse documentaire 'Dangerous Roads' als onderwerp is geweest. Over de 270 km naar de grens doen we 12 uur. Bij de grens moeten we bij het eerste 'kantoor' een stempel in ons paspoort halen om aan te tonen dat we India verlaten. Een paar honderd meter verderop is de daadwerkelijke grens waar we de nodige papieren in moeten vullen om een visum voor Nepal te krijgen. We lopen dat stuk door een chaotische drukte waarbij je op moet passen om niet aangereden te worden......
Daarna volgt er opeens rust. Het is bijzonder dat na de grensovergang er opeens geen chaotische verkeerstaferelen meer zijn. Dat er niet contant getoeterd wordt. Dat het steeds groener wordt, heuvelachtiger en tropischer.
Rond 18.30 uur komen we bij ons hotel in Lumbini aan. Vlakbij de plek waar Boeddha is geboren.

De volgende ochtend zijn we weer vroeg uit onze veren. We gaan naar de tempeltuin waar Boeddha is geboren. Deze tuin is 4 bij 2 km en een bedevaartsoord voor veel boeddhisten. Met de riksja laten we ons naar een aantal tempels vervoeren we waarna we lopend naar de Maya Devi tempel gaan waar onder de bodhiboom monniken en andere boeddhisten samen zingen en bidden onder de vele kleurrijke gebedsvlaggen die in de boom hangen. Het is een mooi en vredig schouwspel. Er is opeens innerlijke rust......

Chitwan - Rust

Tegen de middag vertrekken we richting Chitwan waar we twee nachten zullen verblijven. Nationaal Park Chitwan is het oudste park van Nepal wat voorheen een jachtgebied was. Door de tyfoon Hudhud van vorig weekend blijkt er zoveel regen gevallen te zijn dat er overstromingen zijn geweest en bruggen zijn weggeslagen. Het is daarom nu niet mogelijk om een jeepsafari te maken. Nu was ik dat niet van plan, want ik wil het park liever per olifant verkennen. Dan heb je de meeste kans om wilde dieren te spotten. Dat kan echter pas een van de volgende ochtenden. Ik besluit om op zondagochtend een kanotocht over de rivier te maken en op maandagochtend, voordat we naar Pokhara vertrekken de olifantentocht te gaan doen.

Maar eerst worden we op een ossenkar gehesen om een uurtje de omgeving te verkennen. We zien aan het einde van de rit een neushoorn vlakbij ons hotel. Helaas kunnen we geen foto's maken omdat het al donker is. De volgende ochtend staat om 8 uur de kanotocht op het programma. In een uitgeholde stam van een magnoliaboom varen we een half uur op de Rapti rivier. We zien krokodillen, apen en heel veel prachtige vogels. Het is adembenemend en vredig. Je hoort uit de jungle de vele geluiden van de vogels, apen en andere dieren. Ik geniet met volle teugen! Omdat het zulk helder weer is kunnen we in de verte de Himalaya zien. Prachtig!

Na de kanotocht bezoeken we een dorpje van de Tharu stam van boeddhisten die een eeuw geleden in de jungle woonden. Zij zijn zelfvoorzienend. Ze verbouwen rijst, groenten, fruit en hebben kippen, geiten, eenden en rundvee. Alles is voor eigen gebruik en wat over is wordt verkocht. Het zijn vriendelijke mensen die je van harte verwelkomen. Men leeft in lemen hutten met daken van olifantengras en men is tevreden met dat wat ze hebben omdat dit voldoende is om van te leven. Meer hebben dan wat nodig is maakt enkel maar hebzuchtig.......

's Avonds zien we de de zon achter de Rapti rivier zakken. We liggen met een koud biertje in onze hand in heerlijk luie strandstoelen. Dit is relaxen! Ik duik weer vroeg mijn bed in omdat ik de volgende ochtend een olifantentocht door de jungle wil maken.

Chitwan - Dag 2

Om 6 uur gaat de wekker. Om 6.30 uur rijden we richting het Nationaal Park om op de rug van een olifant vanuit de jungle de zon op te zien komen. Het is een geweldige ervaring. De zon die door de bladeren valt, het olifantengras was metershoog is en aan onze benen kietelt. Een weerbarstige olifant die een paar Amerikanen van zijn rug wil hebben en weigert nog maar één stap te zetten... We zien herten, katachtigen, maraboes, vlinders, prachtige vogels en een prachtige natuur. Helaas hebben we in de jungle geen tijgers, beren en neushoorns gezien. Wel de verse sporen van een Bengaalse tijger en buiten het park een grote maar zieke neushoorn. Wanneer we langs de rivier rijden zien we een gigantische krokodil langs de waterkant liggen. En nog wel eentje die je bijna nooit ziet omdat deze van het bedreigde soort is! Het is een ervaring die ik niet had willen missen.

In ons hotel aangekomen wacht de bus al op ons.... We gaan de laatste 5 dagen van dit grote avontuur in. We gaan op weg naar Pokhara......

• 20 Oktober 2014 - 14:39

Elly:

Ik lees elk verslag weer geboeid, je beschrijft t allemaal zo mooi!
    Wat geweldig dat je dit allemaal mag meemaken, maar dat heb je ook dubbel en dwars verdiend!
    En zo fijn dat je veel mensen met je mee laat genieten door deze verslagen, je voelt je er zo bij betrokken
    Ik heb van Paul natuurlijk al veel gehoord over zijn reis, maar als ik dit dan nog allemaal een keer hoor dan krijg ik er ook steeds meer zin om deze reis eens te gaan maken.
    Geniet nog intens van je laatste dagen! Liefs Elly en Paul

• 20 Oktober 2014 - 16:54

Dory Akkers:

Weer een mooi verslag Mariella en de foto's die je al eerder op FB plaatsten erbij, maakt het voor ons dat wij weer mee kunnen genieten van jouw avontuur. Dankjewel en geniet van je laatste dagen in Nepal. Lieve groet van ons 2tjes.

• 20 Oktober 2014 - 17:55

Pen:

Wat maak je toch veel mee. Groetjes en geniet nog een paar dagen. Tot ziens